2012. augusztus 12., vasárnap

Miért kvárt hangolás?

Megpróbálom olyan egyszerűen leírni amennyire csak lehetséges, hogy miért hangoltam át a gitáromat 1987-ben kvártra, és miért játszom így mind a mai napig.
A gitár normál és kvárt hangolásban a vastag húroktól a vékonyak felé a következő:

normál: E6, A5, D4, G3, H2, E1,
kvárt:    E6, A5, D4, G3, C2, F1, 

 (Én még ezt le is hangolom egy N2-al, de erről egy kicsit később..)

  A szomszédos húrok közötti távolság pedig a következő:


normál:
          E6  (2,5)  A5  (2,5)  D4  (2,5)  G3   (2)   H   (2,5)   E1 

 


kvárt:
  E6  (2,5)  A5  (2,5)   D4   (2,5)   G3  (2,5)   C2   (2,5)   F1




 Látszik hogy a 3. és az 2. húr között van eltérés. Normál hangolásnál nagyterc távolság van a két húr között, kvártban pedig tiszta kvárt. Egyébként mindenütt máshol kvárt a szomszédos húrok közti távolság mindkét hangolásban. Tulajdonképpen a változás erre a 3. és 2. húr közötti pontra terjed ki, ami az utolsó két húrt emeli így meg fél hanggal a normál hangoláshoz képest. Normálban H és E, kvártban féllel feljebb C és F ez a két húr.
 Milyen következményei vannak ennek? Tulajdonképpen a kérdést úgy kellene feltenni, hogy miért tettek itt egy terclépést a hangolásba anno? A többi helyen kvártra hangoltak de itt nem.
A normál hangolás tulajdonképpen egy majdnem akkordhangolás. Ez azt jelenti, hogy a 6 húr két szélén ugyanaz a hang az E hang szól két oktáv eltéréssel. A 2. húr ennek az alaphangnak kvintje (H) (ami dúrban, mollban ugyanaz) és a 3. húr (G) a mollterc. Tehát ha a legvastagabb húrt tekintjük alapnak, kiindulópontnak, nagyon szépen kirajzolódik,  hogy erre épül az akkord és a skálagondolkodás is. Erre azért volt szükség, mert amikor ezt kitalálták még elektromosság sem volt, nem hogy elektromos gitár. Igen nagy szerepe volt az akusztikus hangerőnek. A gitár akkor szól a legteltebben, ha minél több "üreshúr" szól. Ezért a darabokat főleg ilyen hangnemekben írták gitárra, hogy az első fekvéses, üreshúr játék érvényesüljön, hiszen így szólt legszebben a hangszer. Ezek főleg a #-es hangnemek az E az A, D vagy a G dúr.
  Normálban a bonyodalom ott kezdődik, ha ez a kiinduló, vagy viszonyítási pont nem a legvastagabb E6 húr, hanem mondjuk az A5 húr. Tehát ha egy akkordnak vagy skálának kiindulópontja az A5 húron van, akkor már nem tudom ugyanazt az ujjrendet használni sem az akkordok sem a skálák tekintetében mint amit az E6 húrnál használtam, mert a G és a H húr közötti terclépés a fogás illetve a skálaujjrend egy másik részére fog esni amit korrigálni kell.
Tehát ha például az E dúr fogást, az A5 húrról akarjátok lejátszani (tehát egy A dúrt) akkor ott ha nem korrigálod a fogást, és ugyanazzal ujjrenddel fogod meg akkor az A húrról nem dúr hanem moll fog megszólalni. és ha D húrról szeretnél egy dúrt fogni, annak is lesz egy harmadik ujjrendje. Ugyanígy a skála ujjrendek is változni fognak, attól függően hogy melyik húrról kezdtem játszani. Nézzünk néhány konkrét példát!
Normál hangolásban egy dúr E húrról (Edúr), A húrról (Adúr) és D húrról (Ddúr) Mint dúr tökéletesen ugyanaz, mégis más és más a fogás:

E dúr




 A dúr




 D dúr




Kvártban mindegy melyik húrról kezded, miután ott nincs ez a terceltolódás, a szomszédos húrok között a távolság mindenütt tiszta kvárt marad. Így a fogások sem változnak. Mindegy hogy E vagy A esetleg D a kezdőhang. A fogás végig ugyanaz marad:
E dúr




 A dúr




 D dúr



Ez természetesen nem csak erre az egy akkordra vonatkozik. A létező összes akkordra amit gitáron megfogtak. Kvártban csak harmad annyi fogást kell megtanulni, mert nincs a fogásban változás a húrok között.
És ez nem csak az akkordfogásokra vonatkozik, hanem a skálák ujjrendjeire. Normál hangolásban ugyanannak a dúr skálának különböző ujjrendje lesz attól függően, hogy melyik húrról kezdtük. Egy skálának így egy csomó ujjrendje lesz.

Ez kvártban nem így van. Egy skálának minden esetben ugyanaz az ujjrendje, függetlenül attól, hogy épp melyik húrról kezdted. Ezért szoktam én azt mondani, hogy nekem a normál hangolás bonyolult. :)

Bal oldalon látható a dúr skála normál hangolású ujjrendje E6 húrról (fent F dúr) alatta  egy ugyanolyan dúr csak Bb-ről (Bb dúr). Látszik hogy a két ujjrend nem azonos, pedig a skála ugyanaz. A jobb oldalon ugyanez a dúr skála látható kvárt hangolásban és látszik, hogy az ujjrend nem változik.


                            Normál                                                               Kvárt


Így a különböző skálák megtanulása lényegesen gyorsabb és egyszerűbb. Jobban áttekinthető a nyak, mert a hangközök mindenütt ugyanazok lesznek.
Én 17 éves voltam mikor áthangoltam. Minden ujjrendet és akkordfogást már ebben a hangolásban tanultam. Sosem próbáltam visszahangolni. Nem agitálom a növendékeimet, hogy hangolják át. Akinek tetszik áthangolja akinek nem az nem. Azt szoktam mondani, ha már megtanultad mindezeket, lényegében mindegy hogyan hangolod.
  Viszont aki mások szerzeményeit szereti játszani főleg gitáros zenéket (cover, tribute bandek stb.), annak nem ajánlom ezt a hangolást, hiszen a gitárosok zöme normál hangolásban játszik, és állandóan ütközésekbe kerülne az eredeti felrakásokkal. Ez olyanoknak való, akik saját magukat szeretnék megformálni, és megszólaltatni a hangszeren. Akik inkább a saját dolgaikat szeretnék játszani. Az is igaz, hogy ha így hangolsz, egyénibb lesz a játékod, mert olyan fogások, és ujjrendek lesznek kényelmesek melyek normálban nem annyira. A "kedvenc" hangnemek is eltolódnak. Mindez nagyon izgalmas. Azért az is igaz, hogy én több mint 10 évet színházaztam, és nagyon sokféle zenekarban játszottam már különböző zenéket a Pa-Dö-Dö-től az olasz sláger zenéken át LaMancha Lovagjáig mindenfélét, és mindössze egy esetre emlékszem amire spéci megoldást kellett találni.. De ha úgy döntesz áthangolod, sose kacsints vissza mert beletörik a fejed.:) Akkor csak kavarodás lesz a fejben. Egyébként kvártban is lehet nyitott húrokkal játszani, csak más hangnemekben. Amíg normálban főleg a #-es hangnemek dominálnak addig, kvártban a b-sek. F dúr Bb dúr, Eb dúr stb.

2010-ben a kvárt hangolásomat, lehangoltam egy nagyszekunddal, és húrokból egy mérettel vastagabbra váltottam, mert sokkal teltebben szól tőle a gitárom. Ez akusztikai törvényszerűség. Meggyőződésem, hogy mind az akusztikus, mind az elektromos gitár gazdagabban szól, ha lejjebb van hangolva. Én azóta a

D6, G5, C4, F3, Bb2, Eb1

 hangolást használom. Eszméletlen jól szól!!!! Hajrá! :) Csak meg kell találni hozzá a legmegfelelőbb húrt, ami nekem a stratónál 11-49, akusztikusnál 13-56, jazzgitárnál 12-52 lett. Se vékonyabb, se vastagabb. De a húrvastagságnál, nem csak a sound számít, hanem a manuális adottságaink is, melyek nagyon eltérőek lehetnek. Ezek szerint nem biztos hogy mindenkinek az a jó méret ami nekem is. Ezt mindenki kitapasztalja magának. Klasszikus gitáron például kerestem (és találtam) olyan húrkészletet, ahol a 3. húr is fonott, mert nylonban az F hang már csattog. Túlságosan laza
 Mikor én áthangoltam nem hogy internet, de még fővonalas telefon is csak alig volt.:) Tehát ha úgy döntesz megpróbálod, és nem találsz kielégítő anyagot róla, ne ess kétségbe csak használd a fejed! :) Én szépen lekörmöltem magamnak az összes ujjrendet, átírtam a Joe Pass akkordfüzetet, és onnan már csak gyakorolni kellett. Ahhoz pedig még most sem kell net! :))) Ezzel együtt tervezem egy kvártos gitáriskola megírását.

Főnyeremény ha a kottaolvasás elsajátítása előtt döntesz a lehangolásról. Nekem 30 év  után kellett lényegében megtanulni újra kottát olvasni amiatt hogy a hangok elkerültek a helyükről. De megérte!

  Köszönet Marci fiamnak a segítségéért!


Ki játszik kvárt hangolásban a nagyvilágban és itthon?

Több mint 30 éven át masszívan tartotta magát a hír, miszerint Wes Montgomery (az egyik korszakalkotó, és meghatározó jelentőségű fekete amerikai jazzgitáros, a ma élő jazzgitáros legendák példaképe ő) kvártban hangol. Gondolom a sok oktávjátéka miatt gondolhatták nem tudom. Itthon kivétel nélkül mindenki így tudta róla. Amikor a YT-ra feltöltötték a régi felvételeket kiderült, hogy a Mester is normálban hangol. Szóval ez egy téves információ volt ami oly sok éven át élt a köztudatban itthon.


Na jó de akkor ki? Az is lehet hogy ez egy hungarikum? :)  Lehet hogy igen...
 Azért nem teljesen. Van egy brit gitáros, aki az elsősorban az interneten szerzett magának hírnevet, lenyűgöző technikájával készített  bemutató videóival. Neve Alex Hutchings. Hogy ő hogyan és miként találta ezt magának nem tudom.



Van egy másik csodagitáros, aki elsősorban a 80-as években volt nagyon népszerű. Eredetileg zongorista volt, és gitáron is mindkét kezével tapping technikával játszik. Ő Stanley Jordan. Na ő is kvártos, amit szerintem a spéci technikája miatt alkalmaz.


  Más hírességről nem nagyon tudok.
  Itthon viszont vagyunk egy páran. Az én volt gitártanárom aki megmutatta anno

                                      Folk Iván:




Vagy a fantasztikus Gyárfás István:




Tanítványaim közül is egy páran ezt választották és kitartanak mellette.
Azt hiszem az egy gitárosra eső kvártosok száma Magyarországon messze a legmagasabb, szóval ezt nevezhetjük hungarikumnak! :)

Zárszóként: Kevesen használják ezt a hangolást, de ez nem feltétlenül jelenti azt hogy rossz lenne. Sőt! A hangolásnak igazából nem sok szerepe van abban, hogy valaki jól játszik-e, vagy sem. Nem kell rögtön, elvetni valamit azért mert új, és mert nem ismerjük a tulajdonságait. Ez a hangolás a kreatív gitározásban előnyhöz juttat. Gondolkodásmódban, és hangzásban is. Nincs vele több munka, mint a normál hangolással. Ellenkezőleg! Épp hogy felgyorsítja az eseményeket. Aki főleg fekvésben játszik annak ez főnyeremény lesz. A hangszeren való gondolkodást segíti. Bár nem agitálok, de ez a cikk erről a hangolásról szól, és én bátorítanék minden vállalkozó kedvű gitárost erre a hangolásra. Legyünk minél többen kvártosok!
Befejezésül engedjetek meg egy saját kvártos szösszenetet is:




5 megjegyzés:

  1. Lassan egy éve használom a kvárt hangolást, és nagyon jó.
    A gitártanáromtól lestem el, és valóban új izgalmakat ad a gitározáshoz. 7 évig a sztendert hangolást használtam, és egészen újult erővel álltam a gyakorláshoz, amikor még a boci boci tarka is kihívásnak számított abban a 2 hangban ami eltér a fogásban. És hiába tanultam meg minden skálát és akkordfogást normál hangnemben, 2 hónap alatt átszoktam. Csak ajánlani tudom mindenkinek, és neked is Köszönet Miki, mert részben a te hatásod is volt.

    Üdv. Mészáros Martin

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Martin!
      Örülök, hogy a kvárt hangolást választottad! :)

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. én kb 8 év után szoktam át, nekem is kb 2 hónap lehetett a nehéz időszak.. azóta imádom és eszembe nem jutna másképp játszani..

    Tom Quayle is kvartos amúgy és iszonyat jó..
    http://www.youtube.com/watch?v=Aupko4pNYUw

    VálaszTörlés